23 اوت 2022- چرا برخی افراد به دیابت نوع 1 مبتلا می شوند و برخی دیگر نه؟ اکنون محققان در سراسر جهان برای پاسخ به این سوال پیچیده با یکدیگر همکاری می کنند. محققان دیابت در دانشگاه لوند اخیراً داده هایی را از مطالعه ای جدید ارائه کرده اند که نشان می دهد دیابت نوع 1 به سه روش مختلف در کودکان ایجاد می شود. کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، این امکان را برای دانشمندان فراهم می کند تا انواع جدیدی از مطالعات را با هدف پیشگیری از این بیماری انجام دهند.

در مطالعه TEDDY در سوئد، هر قطره ی خون کودکان برای اتوآنتی بادیهای مرتبط با دیابت شمارش می شود. کودکانی که در این مطالعه شرکت می کنند، دارای خطر ژنتیکی بالایی برای ابتلا به دیابت نوع 1 هستند. اولین نمونه ی خون در چهار ماهگی از کودکان گرفته می شود و نمونه گیری و آزمایش خون تا رسیدن به سن 15 سالگی ادامه می یابد. کودکان در هر ویزیت با همان پرستار محقق ملاقات می کنند تا گرفتن نمونه ی خونی و ادامه ی آزمایشات برای کودکان راحت تر گردد.

اتوآنتی بادی های مرتبط با دیابت

تیم مطالعه به ویژه به دنبال ظهور سه اتوآنتی بادی مختلف مرتبط با دیابت در خون کودکان است. با هر مطالعه ی جدید، دانشمندان بیشتر در مورد این اتوآنتی بادی ها که بافت خود بدن را هدف قرار می دهند، اطلاعات کسب می کنند. اگر در یک نمونه ی خونی وجود یکی از این اتوآنتی بادی ها تایید شود به معنای این است که سلول های تولید کننده انسولین در پانکراس توسط سیستم ایمنی بدن مورد حمله قرار گرفته اند. مطالعات نشان داده اند که خطر ابتلا به دیابت نوع 1 برای فردی با دو تا چهار اتوآنتی بادی مرتبط با دیابت، افزایش می یابد.

پرفسور لرنمارک، استاد ارشد تحقیقات آزمایشگاهی دیابت در دانشگاه لوند و محقق اصلی مطالعه TEDDY، گفت: بسیار مهم است که در مورد دیابت نوع 1 اطلاعات بیشتری کسب کنیم. این یک بیماری وحشتناک است که می تواند باعث اضطراب زیادی برای افراد مبتلا به آن شود. بسیاری از بیماران در سنین پایین به این بیماری مبتلا می شوند و در دراز مدت می تواند عوارض جدی ایجاد کند. که به نوبه خود کیفیت زندگی و امید به زندگی را کاهش می دهد.

در یک مطالعه بین المللی که اخیراً در Nature Communications منتشر گردید، داده های 24662 کودک که به مدت 15 سال تحت نظارت بودند، جمع آوری و بررسی شد. داده ها از مطالعات کوهورت در ایالات متحده، سوئد، آلمان و فنلاند جمع آوری شدند. همچنین دانشگاه لوند با داده های جمع آوری شده در یک مطالعه کوهورت در  Skåneدر سوئد، که در آن کودکان از بدو تولد تا سن 15 سالگی از نظر خطر ابتلا به دیابت غربالگری شدند، در این مطالعه مشارکت داشت. این مطالعه نشان داد که دیابت نوع 1 را می توان به سه گروه مختلف، بسته به نوع الگوی ایجاد اتوآنتی بادی ها تقسیم کرد.این مطالعه به وضوح نشان داد که سه مسیر مختلف برای تبدیل یک فرد سالم به فرد مبتلا به دیابت نوع 1 وجود دارد.

مطالعات پیشگیری

یک کنسرسیوم بین المللی با هدف استفاده از اتوآنتی بادی ها در آزمایشات بالینی برای جلوگیری از دیابت نوع 1 تشکیل شده است. آژانس دارویی اروپا اخیراً استفاده از اتوآنتی بادی‌های مرتبط با دیابت را به‌عنوان نشانگرهای زیستی برای تشخیص خطر ابتلا به دیابت نوع 1 تأیید کرده است. نتایج حاصل از مطالعه TEDDY برای این تأیید استفاده گردید. این تایید به این معنی است که افرادی که حداقل دو مورد از این اتوآنتی بادی ها را دارند، می توانند در مطالعات بالینی طراحی شده برای پیشگیری از این بیماری شرکت کنند. تاکنون تنها امکان درمان شرکت‌کنندگانی که قبلاً دیابت نوع 1 داشته‌اند، وجود داشته است.

محققان گفتند: این تأیید یک موفقیت بزرگ برای همه ما است که بر روی کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر از چگونگی ایجاد دیابت نوع 1 کار می کنیم. این نشان می دهد که همکاری های بین المللی چقدر در دستیابی به نتایج مهم هستند. کودکانی که در مطالعات ما شرکت کرده اند در واقع مشارکت های بسیار معنی داری داشته اند. ما امیدواریم که این تاییدیه، شرکت‌های دارویی را به توسعه داروها و درمان‌های جدیدی که می‌توانند از ابتلای کودکان دارای اتوآنتی‌بادی‌ها به دیابت نوع 1 جلوگیری نمایند، علاقه مند کند.

محققان در حال بررسی یک داروی جدید هستند، که می‌تواند سلول‌های تولیدکننده انسولین را در بزرگسالانی که اخیراً به دیابت نوع 1 مبتلا شده‌اند، حفظ کند. این مطالعه بخشی از یک همکاری تحقیقاتی بین المللی است. آنها ابراز امیدواری کردند که بتوان در آینده نیز مطالعات مشابهی را برای اهداف پیشگیرانه انجام داد.آنها گفتند: اگر آزمایشات فعلی بی‌خطر بودن و مؤثر بودن این دارو را تایید کنند، ممکن است در آینده به خوبی بتوانیم این نوع مطالعه را بر روی افرادی که اتوآنتی‌بادی‌های مرتبط با دیابت دارند، اما هنوز به این بیماری مبتلا نشده‌اند، انجام دهیم.

معضل اخلاقی

دانشمندان هنوز نمی دانند چه چیزی باعث دیابت نوع 1 می شود. مطالعات، ارتباطی را بین عفونت انتروویروسی و ظهور اتوآنتی بادی ها در بدن و ابتلا به دیابت نوع 1 نشان داده اند. انتروویروس ها نام جمعی از ویروس هایی است که قبل از انتشار به سایر اندام ها در گلو و روده تکثیر می شوند. تحقیقاتی در حال انجام است تا مشخص شود آیا امکان ساخت واکسنی علیه دیابت نوع 1 وجود دارد که یکی از ویروس‌های این گروه را هدف قرار دهد.

پرفسور لرنمارک می‌گوید: ما امیدواریم که اگر تحقیقات به مرحله‌ای برسد که بتوان این واکسن را بر روی کودکان برای پیشگیری از دیابت نوع 1 آزمایش کرد، در آن مشارکت کنیم.

با این حال، این نوع از تحقیقات سوالاتی را در زمینه ی اخلاق پزشکی مطرح می کنند. آیا محققان باید کودکانی را درمان کنند که اگرچه حامل اتوآنتی بادی هستند اما ممکن است هرگز به این بیماری مبتلا نشوند؟

محقق دیابت، پرفسور ،Olle Korsgren استاد پیوند سلول در دانشگاه اوپسالا که در حوزه ی تحقیقات استراتژیک EXODIAB نقش دارد، چند نمونه از دو راهی های اخلاقی را بیان می کند: یک معضل بالقوه این است که اگر یک کودک سالم را برای مقابله با اتوآنتی بادی‌ها درمان کنیم، ممکن است کودک احساس بیماری کند. معضل دیگری که می‌تواند ایجاد شود این است که شرکت‌کنندگان سالمی که ممکن است هرگز به این بیماری مبتلا نشوند، عوارض جانبی ناشی از درمان را تجربه کنند. مهم است که مطالعات به شیوه ی اخلاقی قابل قبول انجام شود و اطلاعات درست به شرکت کنندگان داده شود.

در عین حال، او در مورد روش پیشرفت تحقیقات دیابت نوع 1 بسیار مثبت است. وی خاطرنشان کرد که بسیاری از شرکت های داروسازی سرمایه گذاری در مطالعات بالینی دیابت نوع 2 را انتخاب می کنند که شایع ترین شکل این بیماری است.

او افزود: اتوآنتی بادی های مرتبط با دیابت بهترین نشانگرهای زیستی برای این بیماری هستند که ما امروز در اختیار داریم. همکاران من در دانشگاه لوند کارهای بسیار مهمی انجام داده اند و به بنیادی کمک کرده اند که مطالعات بالینی آینده می تواند بر آن بنا شود. علیرغم پیشرفت قابل توجهی که در این زمینه انجام شده است، درمان فعلی دیابت نوع 1، هنوز هم می تواند منجر به کاهش کیفیت زندگی و موانع روزانه شود. ما باید راه هایی برای پیشگیری یا کند کردن این بیماری پیدا کنیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-08-blood-children-diabetes.html